MENÜ

TOPLISTA

hirdetés

Üzleti negyed » Üzleti etika Küldés e-mailben Nyomtatás Betuméret növelés Betuméret csökkentés

Listán a Föld száztíz legetikusabb cége

2011. március 22., kedd

A New York-i Ethisphere Institute kutatóközpont idén ötödszörre tette közzé évi rendes listáját a világ legetikusabb cégeiről, adta tudtul a Forbes gazdasági magazin. Aki e listára felkerül, annak remek alkalma nyílik arra, hogy világgá kürtölje jótéteményeit, ugyanis ezen a listán nincsenek elsők vagy utolsók: itt mindenki egyformán győztes.

hirdetés

Etikai Kvóciens

E rang értékéről akkor alkothatunk kellő képet, ha tudjuk, háromezer céget jelelöltek (vagy a cég jelölte magát) e megmérettetésre, és száztíz került fel az idei listára. Ez a skála idén a legszélesebb a 2007-es első ranglista óta. A jelölések és az elismerések száma bizonyítja, hogy a nagy cégek szinte epekednek a kimagasló erkölcsi tulajdonságaik elismerése után.

A mindenre alaposan kiterjedő analíziseket több mint száz ország harminchat iparágában folytatta le az Ethisphere, a szabadalmaként számon tartott E. Q. (Etikai Kvóciens) alkalmazásával. E szisztéma egy sor tesztlapos vizsgakérdésen alapul, amit úgy szerkesztettek össze, hogy az adott vállalat teljesítménye objektív és egységes legyen. A rostálási eljárás etikai bírálókódok, bírósági és szabályszegési esetek számbavételével, valamint az innovatív beruházások és a szabályos üzleti praktikák megítélésével történt. Kutatták továbbá a társadalom fejlesztéséért tett erőfeszítéséket, és figyelmet szenteltek a rangidős üzletemberek ajánlásaira is ugyanúgy, mint az egyenértékű vállalatok, a beszállítók és a fogyasztók véleményeire is.

Mindezen válaszokat alaposan le is ellenőrizték mielőtt a végső döntést meghozták volna. Némely információt igen egyszerű volt hitelesíteni annak nyilvánossága miatt, ám sok esetben kéréssel kellett az adott céghez fordulni a döntőbizottságnak, hogy adjon át számukra nem publikus információkat is, hogy hitelt érdemlő legyen a begyűjtött információhalmaz. Ilyen titkos információk voltak a képzési eljárások, a korrupció-ellenes intézkedések, a felső vezetés kommunikációjának stílusa, stb.

Amikor a listán szereplő cégek száma a százhoz közelített, akkor azokat vetették ki közülük, akik az elmúlt öt évben jelentős jogi problémákkal küzdöttek; valamint figyelmen kívül hagyták az alkohollal, dohánytermékekkel és fegyverkereskedelemmel foglalkozó cégeket is.

Az újdonsült etikus cégek között olyan nevek találhatók, mint az Adidas, eBay, Microsoft, Colgate-Palmolive, és harminc másik jövevény. A tavalyi listához képest harmincegy cég tűnt el etikai kihágások, vagy a kiéleződött versenyhelyzet miatt. Huszonhat cég mind az öt évben szerepelt a listán, és ötvennél is több legalább kétszer érte el ezt a rangot.

Terjed a világon

Negyvenkét cég az Egyesült Államokon kívüli, közülük hat japán vállalat volt. Ez szintén rekordnak számít, ugyanakkor sokkal több volt a győztesek között a külföldi bázisú cég is. Mindebből arra lehet következtetni, hogy az erkölcsösség egyre nagyobb szerepet kap világszerte a nagyvállalatok életében, mint az előző években. Az Ethisphere Institute munkatársai abban bíznak, hogy ez a tendencia folyamatos lesz az elkövetkezendő évben is. Ugyanakkor számos vezérigazgató árulta el nekik, hogy igen jelentős előnyökhöz juttatta őket e cím, mint pl.: a vevőkör megnövekedése a megerősödött bizalom okán, mert az elismeréstől a kívülállók is bizalmat szavaztak a cégnek, valamint a munkavégzők moráljára is pozitív hatással volt. Számos kimutatás készült arról, hogy a legtöbb szakmunkás az etikus munkáltatót részesíti előnyben. Mindez pedig a termelést növelte meg, amit a vezetőség is kellően elismert.

Lapunk megkereste a Xerox Magyarország Kft.-t, hogy megtudjuk: mit tett hozzá a magyar leányvállalat az anyavállalat elismertségéhez. Rakonczai Kamilla, a Xerox Magyarország marketingkommunikációs menedzsere elmondta: az etikus üzleti magatartás nem hátráltatja, hanem éppen segíti az üzleti sikerek elérését, amit a magyar tapasztalatok is igazolnak. Hozzátette: elsősorban termékeinkkel és szolgáltatásainkkal kívánunk tenni a közös érdekekért. A termékek fejlesztése nem itthon történik, viszont a szolgáltatások kapcsán már nagyon sok múlik a magyar kollégákon. A folyamatos magas szolgáltatási színvonal garantálja az ügyfelek megtartását.

Forrás: bombahir.hu / Üzleti Etika

hirdetés

CR INTERAKTÍV

HÍRARCHÍVUM

hirdetés