MENÜ

TOPLISTA

hirdetés

Üzleti negyed » Üzleti etika Küldés e-mailben Nyomtatás Betuméret növelés Betuméret csökkentés

Társadalomtudatos vásárlással a szegénység ellen

2010. november 12., péntek

Magyarországon a felmérések szerint félmillió gyermek él mélyszegénységben, helyzetük 2007 óta romlott, és 2009-től a középosztálybeli családok lecsúszása is megindult, a társadalmi és területi egyenlőtlenségek tovább nőttek. A további elszegényedés megakadályozásához az elemzők és a témában jártas szociológusok szerint új gondolkodás és új eszközök szükségesek, amelyek a társadalmi felelősségvállalást és szemléletváltást is sürgetik.

hirdetés

Jó mintát jelenthet a több mint ötvenéves múltra visszatekintő Fair Trade mozgalom, mely a méltányos kereskedelem alapelvét hirdette meg, és a harmadik világ jellegzetes exporttermékeit karolta fel, elsősorban kávét, teát, cukrot, kakaót, banánt, kézműves termékeket. A minősített árucikkek forgalma az ezredfordulóra már az évi 400 millió dollárt (80 milliárd forint) is elérte. Polai Bernadett, a Szolidaritás Egyesület elnöke szerint Magyarország régen megérett a hasonló civil kezdeményezésekre, a társadalomtudatos vásárlással nemcsak harmadik világbeli embereket, hanem magyar honfitársainkat is szükséges lenne segíteni. A szociális és családtámogatás mellett a munkahelyteremtés, átképzés a legfontosabb eszköz a szegénység elleni küzdelemben.

Bár évek óta számos hazai vagy EU finanszírozású program létezik, többek között vállalkozásösztönzések, képzések, vagy ideiglenes (tranzit) foglalkoztatások, a tapasztalatok alapján az átképzésre és bérjárulékra költött pénzek tartósan nem növelték a munkahelyek számát. Ezzel szemben a "méltányos kereskedelem" gyakorlati alkalmazása segít az új munkahelyek teremtésében, a meglévők megtartásában, a munkaerőpiacon hátrányos helyzetű emberek, gyermekeiket egyedül nevelő nők, veszélyeztetett fiatalok, megváltozott munkaképességűek egzisztenciateremtésében.

"Ezért szorgalmaztuk a Fair Trade mozgalom mintájára egy olyan, egyedülálló webvásártér életre hívását, amely a társadalomtudatos vásárlást erősíti. Hosszú távon ennek a mozgalomnak pozitív hatása lehet a társadalmi feszültségek, az állami költségvetést terhelő kiadások, és ez által akár az adóterhek csökkenésére is" - nyilatkozta a szociális kezdeményezés képviselője.

Az október 17-én, a Szegénység Világnapján induló kezdeményezés kizárólag a munkaerőpiacon hátrányos helyzetű személyek (alacsony iskolai végzettségűek, kisgyermeket egyedül nevelő nők, megváltozott munkaképességűek, egészségkárosodottak, fogyatékkal élők, romák, tartós munkanélküliek, hátrányos helyzetű térségek és települések lakói, veszélyeztetett fiatalok) által előállított termékek forgalmazását végzi. A webvásártérre az eladó szervezetek, személyek feltölthetik az áruikat, és a vevők közvetlenül tőlük vásárolhatnak. A program a "2010 A Szegénység és a Társadalmi Kirekesztés Elleni Küzdelem Európai Éve"  program keretében valósul meg.

"A munkaerőpiacon hátrányos helyzetű személyeket foglalkoztató szervezeteket 2010 nyarán Budapesten, Nyíregyházán és Pécsett megszervezett rendezvényeinken már tájékoztattuk a webvásártéren való részvétel lehetőségeiről, módjáról - mondta el Polai Bernadett. - Célunk, hogy a projekt keretében a szegénység világnapja illetve karácsony alkalmával a sikeres vállalkozások vezetőit és felelősen gondolkodó honfitársainkat is megszólítsuk. Kezdeményezésünkkel szeretnénk felhívni a figyelmet a társadalmi felelősségvállalás szükségességére, értékként bemutatni a társadalomtudatos vásárlást, továbbá bővíteni a hátrányos helyzetű személyek termékeinek piaci lehetőségeit."

hirdetés

CR INTERAKTÍV

HÍRARCHÍVUM

hirdetés