MENÜ

TOPLISTA

hirdetés

Üzleti negyed » Üzleti etika Küldés e-mailben Nyomtatás Betuméret növelés Betuméret csökkentés

Európában népszerű az ökocímke

2009. szeptember 01., kedd

Az európaiak elsöprő többsége olyan címkéket szeretne látni az általa megvásárolt termékeken, melyen feltüntetésre kerül, hogy az adott termék mekkora mennyiségű üvegházhatású gáz kibocsátását okozza teljes életciklusa alatt.

hirdetés

  
Tíz állampolgárból hét azt mondta, hogy a jövőben kötelezővé kellene tenni a termékeken a szénlábnyomra vonatkozó címkéket. Ugyanakkor csupán 10 százalékuk találta úgy, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátása a legfontosabb információ, amit a címkéken fel kellene tüntetni. A felmérés országonként igen különböző eredményeket hozott. Görögországban és Horvátországban a válaszadók 90 százaléka támogatna egy ilyen kötelező rendszert, miközben a csehek, észtek és hollandok csupán fele gondolta így.



Jelenleg nem létezik az EU egészére érvényes osztályozási rendszer, azonban 2008. decemberében a környezetvédelmi miniszterek arra kérték az Európai Bizottságot, hogy vizsgálja meg egy ilyen rendszer bevezetésének lehetőségét. Jelenleg a Bizottság egy olyan rendszert működtet, mely 1992. óta egy virágot ábrázoló címkével díjazza a környezetbarát termékeket. Ugyanakkor a megkérdezett emberek 61 százaléka válaszolt úgy, hogy még soha nem találkozott ezzel a címkével, ráadásul csak ötödük állította, hogy a terméken lévő címke miatt döntött annak megvásárlása mellett.

A rendszer jelenleg átdolgozás alatt van, hogy új termékeket is lefedjen. A Bizottság reméli, hogy egy egyszerű ökocímke csökkenteni fogja azt a zűrzavart, amely az elmúlt évek gombamód szaporodó címkerendszerei idéztek elő. Mindamellett az európaiak komolyan veszik a környezeti problémákat, hiszen tízből nyolc válaszadó állította, hogy vásárlási döntéseinél figyelembe veszi egy termék környezetre gyakorolt hatását. Ugyanakkor ez nem jelenti szükségszerűen a megfelelő választást, mivel csak egy kisebbség gondolja úgy, hogy a környezetvédelmi szempontok fontosabbak, mint a minőség (7%) vagy az ár (19%). Stavros Dimas környezetvédelmi biztos rámutatott, hogy a fogyasztók fontos szerepet játszanak a klímaváltozási küzdelemben. "Környezet- és klímabarát termékek vásárlásával a fogyasztók jelzést küldenek a termelők felé, akik még inkább környezetbarát termékek előállításával tudnak válaszolni"- mondta a biztos. A Bizottság azt várja, hogy a 2008. júliusában bemutatott fenntartható fogyasztás és termelés cselekvési terv fel fogja lendíteni a környezetbarát termékek iránti keresletet. A terv olyan kezdeményezéseket tartalmaz, mint az ökocímke-rendszer átdolgozása és új közbeszerzési szabályok, ezzel is támogatva a "zöld" termékek vásárlását.

Forrás: Servian

hirdetés

CR INTERAKTÍV

HÍRARCHÍVUM

hirdetés