MENÜ

TOPLISTA

hirdetés

Üzleti negyed » Üzleti etika Küldés e-mailben Nyomtatás Betuméret növelés Betuméret csökkentés

Visszafogott a cégek CSR-kommunikációja

2009. június 02., kedd

A közhiedelemmel ellentétben a vállalkozások meglehetősen visszafogottak a társadalmi felelősségvállalás jegyében végzett tevékenységük kommunikációját illetően. Egyáltalán nem hirdet külső csatornákon a cégek mintegy négyötöde, és csak százból egy vállalat ad hírt minden egyes CSR-megmozdulásáról. Általánosságban elmondható, hogy nem azok hirdetik jobban magukat, akik fajlagosan a legtöbbet költenek.

hirdetés

A társadalmi felelősségvállalás (CSR) esetében különösen fontos a kommunikáció, mely a cég szándékától függően egyszerre lehet a vállalat eszköze, illetve célja. A közhiedelem szerint a legtöbb hazai vállalat marketingeszközként tekint a CSR-ra, aminek bizonyítéka lehet a (sokszor a CSR-tevékenységek megvalósítására fordított erőforrás-befektetést meghaladó mértékű) kommunikációs és reklámkampány.

A GKI Gazdaságkutató Zrt. ezért megvizsgálta, hogy a különféle vállalkozások mennyire veszik igénybe a külső és belső kommunikációs csatornákat a társadalmi felelősség jegyében végzett tevékenység propagálására. A vállalatoknak értékelniük kellett egy 1-től 5-ig terjedő skálán a CSR-tevékenységek kommunikációs csatornákon keresztüli hirdetésének erősségét/gyakoriságát (ahol 1=nem hirdetjük, 2= alig hirdetjük; 3=a nagyobb eseményeket/adományokat hirdetjük; 4=gyakran hirdetjük; 5=minden egyes CSR-tevékenységünket hirdetjük).

A külső kommunikációs csatornák használatával kapcsolatos válaszok megoszlása a következő: egyáltalán nem hirdet a cégek 77,5 százaléka, alig hirdet 9,4 százalékuk, a nagyobb eseményeket/adományokat 8,1 százalék propagálja, gyakran hirdet a cégek 3,9 százaléka, míg minden egyes CSR-tevékenységét mindössze 1,1 százalékuk osztja meg a közzel.

A belső kommunikációs csatornák használatát illetően a cégek magatartása a következő: nem hirdet a 67,3 százalékuk, alig hirdet a cégek 13 százaléka, a nagyobb eseményeket, illetve adományokat 9,7 százalékuk teszi közzé, gyakran hirdet 5,1 százalékuk, míg minden egyes CSR-tevékenységét 4,9 százalék hirdeti.

Az átlagos CSR-költésekkel összevetve a kommunikációs aktivitást az látható, hogy leginkább nem azok a vállalkozások hirdetik jobban magukat, amelyek fajlagosan a legtöbbet fordítanak CSR célokra, hanem inkább a nagy, 250-999 fős vállalkozások, valamint három kiemelt ágazat (a vendéglátás és szálláshely-szolgáltatás, a szállítás és távközlés, valamint a pénzügyi tervezés, ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás) cégei.

A belső kommunikáció fontossága a CSR területén kissé meghaladja a külsőét, és itt a legnagyobb cégek (1000 fő felett, illetve a 250-999 fő között) többé-kevésbé fontosnak is tartják. Itt is a vendéglátás, szálláshely-szolgáltatás valamint a szállítás, távközlés cégei viszonyulnak pozitívabban a CSR belső kommunikációjához, a többiek inkább szemérmesen hallgatnak róla. Mindez arra utal, hogy a belső CSR tevékenységeket a vállalkozások vezetői a szokásos vállalati üzletmenet részeként tekintik (dolgozói képzés, javadalmazás), és nem vélik úgy, hogy ez a vállalati belső imázs javításának egyik eszköze is lehetne. Jól látható, hogy azoknál a cégeknél, ahol a belső kommunikációnak intézményes formái alakultak ki (elsősorban a nagyméretű cégeknél), ott hangsúlyt fektetnek a CSR belső kommunikációjára is.

hirdetés

CR INTERAKTÍV

HÍRARCHÍVUM

hirdetés