MENÜ

TOPLISTA

hirdetés

Üzleti negyed » Üzleti etika Küldés e-mailben Nyomtatás Betuméret növelés Betuméret csökkentés

Válságban háttérbe szorul az üzleti etika

2009. május 22., péntek

Megrendült a bizalom a vállalatok tisztaságában és integritásában. A magyarok szerint ennek legfőbb okai a vezetők javadalmazási rendszere, a szabályozás hiánya és a felsővezetés hozzáállása. Válság idején egyébként nő a tolerancia az etikátlan és törvénytelen üzleti gyakorlattal szemben.

hirdetés

A válság előrehaladtával egész Európában aggasztó tendenciák mutatkoznak az üzleti etika megítélése terén – derül ki az Ernst & Young visszaélésekkel foglalkozó felméréséből, melyet 22 európai ország nagyvállalatainak több mint 2200 munkatársa töltött ki. Magyarországon a válaszadók kevesebb, mint 40 százaléka gondolja úgy, hogy vállalata mentes a visszaélésektől. Európa szerte borúlátó egyébként a vállalati szféra. A megkérdezettek majdnem fele állítja azt, hogy cégüknél a vállalati visszaélések elleni harc csökkent, vagy nem növekedett. Az európaiak több mint fele, míg az itthoniak kétharmada számít a vállalati visszaélések növekedésére a következő években.

Ám míg Európában ezt a tendenciát a válsággal és az üzleti környezet változásával indokolják, hazánkban a legnagyobb gondnak a felsővezetők hozzáállását és megítélését tartják. A vállalati csalások számának lehetséges emelkedését a kompenzációk és bónuszok megtartásával, a menedzsmentre nehezedő nyomással, valamint az elégtelen vállalati szabályozási környezettel magyarázzák.

„Az Ernst & Young 1999 óta végzi el és publikálja a visszaélésekkel foglalkozó felmérését. A vállalati visszaélések és az üzleti etika területén egész Európában romlik a helyzet. Ennek ellenére a válaszadók megítélése szerint a vállalatok mintegy felének részéről eddig nem került sor hathatós intézkedésekre” – mondja Havas István, az Ernst & Young vezérigazgatója.



Válságban elfogadott a kiskapu

Ezt a képet tovább árnyalja, hogy Magyarországon csupán a megkérdezettek 15 százaléka bízik a vállalati felsővezetés mindenkori, körülményektől független, személyes integritásában. Mi több, 60 százalékuk (Európában 24 százalékuk) szerint ez a csoport a visszaélések legfőbb kockázati tényezője. Itthon a válaszadók gyakorlatilag egyhangúlag állítják, vállalatuknál a menedzsment nehéz időkben hajlamos kiskapukat keresni és nem követni a hivatalos utakat. Azok körében, akik úgy gondolják, vállalatuk mentes a visszaélésektől, a kedvező helyzetet inkább a megfelelő szabályozásnak tulajdonítják, semmint a vezetők által megteremtett transzparens és etikus vállalati kultúrának.

A magyarok ötöde véli úgy, hogy a megvesztegetés megengedhető válságos időkben egy-egy üzlet elnyerése érdekében, míg hat százalékuk szerint a vállalat pénzügyi teljesítményéről szóló adatok torzítása szintén elfogadható cselekedetnek számít a gazdasági nehézségek áthidalásához.

„Magyarországon is – akár csak Európa szerte – sajnálatos módon nő a tolerancia az etikátlan és törvénytelen üzleti gyakorlattal szemben válság idején. A vezetőségre ilyenkor megnövekedett nyomás nehezedik. Egyrészt azért, hogy megőrizzék vállalatuk stabilitását, másrészt, hogy elérjék kitűzött pénzügyi céljaikat” – mondja Biró Ferenc, az Ernst & Young Visszaélési-kockázatkezelési Szolgáltatások vezetője.

Ellenőrzés, etikai forródrót, hatósági védelem

A vállalati csalások elleni harcban a magyar válaszadók az európai átlaghoz képest is kiemelt szerepet tulajdonítanak a belső és külső ellenőrzésnek, ám kisebb jelentőségűnek tartják a konkrétan erre szolgáló etikai forródrótokat. A költségek és kiadások alapos vizsgálatát és a vállalati magatartási irányelvek kialakítását itthon és Európa szerte fontos eszköznek tartják.

A vezetőségben megingott bizalom következtében az alkalmazottak a jogszabályalkotókhoz és hatóságokhoz fordulnának védelemért és szigorúbb szabályozásért. A magyar válaszadók az európai átlaghoz képest is sürgetőbbnek látják a hatóságok határozottabb fellépését, és a szabályok szigorúbb betartatását, valamint azok be nem tartásának szankcionálását.

hirdetés

CR INTERAKTÍV

HÍRARCHÍVUM

hirdetés