MENÜ

TOPLISTA

hirdetés

Üzleti negyed » Üzleti etika Küldés e-mailben Nyomtatás Betuméret növelés Betuméret csökkentés

Az átlagosnál zöldebb a magyar fogyasztói magatartás

2009. május 19., kedd

Magyarország az átlagnál jobb eredményt ért el a National Geographic nemzetközi felmérésében, amelyben a fogyasztói magatartás környezeti hatásait vizsgálta 17 országban. Az indiaiak és a brazilok magatartása a legjobb a környezetnek. A magyarok takarékoskodnak a fűtéssel, villannyal, és átlag feletti a tömegközlekedők aránya.

hirdetés

Magyarországra is kiterjedt a National Geographic úgynevezett Greendex vizsgálata, amely szerint hazánk az összesített mutató alapján a 7. lett a rangsorban. A magazin a GlobeScan intézettel közösen tavaly végezte el az első ilyen felmérést, és azt mérik, milyen hatást gyakorolnak a környezetre az egyes országokban a fogyasztói szokások.

A kutatás szerint 13 országban, köztük Magyarországon is javult a helyzet a környezetbarát fogyasztás terén. A felmérésben a fogyasztás 65 különböző szegmensét vizsgálták a lakásoktól kezdve a közlekedésen és az élelmiszereken át a tartós fogyasztási cikkekig. A tavalyi felméréshez hasonlóan idén is India, Brazília és Kína fogyasztói végeztek az élen, a legalacsonyabb pontszámot az amerikaiak és a kanadaiak érték el.

A legfejlettebb államokban érvényesülnek a környezetvédelmi szempontból legkevésbé fenntartható fogyasztási minták. A fogyasztók magatartását egyrészt azokkal a viszonyokkal jellemezték, amelyekben élnek (környezetbarát termékek elérhetősége, tömegközlekedés megléte), másrészt az általuk hozott döntésekkel, például, hogy megjavítják-e a készülékeket vagy lecserélik, hideg vagy meleg vízzel mosnak, környezetkímélő termékeket vásárolnak-e. A 100 pontos skálán az első helyezett India 59,5 pontot, Magyarország 53,3 pontot ért el, a rangsor végén álló Kanada és az Egyesült Államok pontszáma 47,5, illetve 43,5 volt.

A National Geographic felmérése szerint a magyarok egyre inkább környezetbarát módon fogyasztanak otthonaikban: takarékosabban bánnak a fűtéssel és hűtéssel, kevesebb vizet fogyasztanak, gyakrabban mosnak hideg vízzel, és mind több lakás ablakára kerül hőszigetelés. A magyar fogyasztók értékelését javította, hogy a lakosság 75 százaléka nemzetközi viszonylatban kis - három szobás vagy kisebb - lakásokban él, kevés az országban a légkondicionáló berendezés és az átlagnál több háztartásban működik energiatakarékos berendezés, például mosó-, vagy hűtőgép.

A nemzetközi összehasonlításban a közlekedés terén a harmadik helyen végeztek a magyar fogyasztók. Bár a járművek száma átlagosnak mondható, a magyarok más országokhoz képest kevésbé vezetnek nagy járműveket, például városi terepjárókat. Kevés magyar ül egyedül a kocsijában (25 százalék), és az átlag feletti a tömegközlekedési eszközöket igénybe vevők aránya (38 százalék). A franciákhoz hasonlóan a magyarok között vannak a legtöbben azok, akik soha nem ülnek repülőre (51 százalék). Alacsony viszont (2 százalékos) az energiatakarékos autók hányada.

MTI

hirdetés

CR INTERAKTÍV

HÍRARCHÍVUM

hirdetés