MENÜ

TOPLISTA

hirdetés

Üzleti negyed » Üzleti etika Küldés e-mailben Nyomtatás Betuméret növelés Betuméret csökkentés

330 milliárd felett a hazai cégek CSR-költése

2009. április 16., csütörtök

2007-ben a 20 főnél nagyobb hazai cégek több mint 330 milliárd forintot költöttek el a társadalmi felelősségvállalás jegyében. A CSR-költés több mint háromnegyedét belső célokra, azon belül is döntő mértékben az alkalmazottak számára biztosított juttatásokra fordítják. Mértékét sok esetben az adóalap-csökkentés lehetősége határozza meg.

hirdetés

A Magyarországon működő vállalkozások több mint fele költ a vállalatok társadalmi felelősségvállalása (CSR) körébe tartozó célok elérésére. A GKI Gazdaságkutató Zrt. becslése szerint a 20 fő feletti hazai cégek 2007-es CSR kiadásai meghaladták a 330 milliárd forintot. A nemzetgazdasági ágazatok CSR-költése sok esetben jelentősen eltér az ágazat árbevétel szerinti súlyától. A bánya-, építőipar valamint a vendéglátás és szálláshely-szolgáltatók az átlagnál jóval többet költenek társadalmi felelősségvállalásra, míg a pénzügyi tevékenységgel, gazdasági és ingatlanszolgáltatásokkal, valamint kereskedelemmel foglalkozó vállalatok kevesebbet.



A 20 főnél többet foglalkoztató hazai vállalkozások becsült CSR-költése, 2007 (százalékos megoszlás)

20 – 49

50-249

250-999 fő

1000 fő

felett

Összesen

Mezőgazdaság és halászat

0,3

1,2

0,7

0,0

2,2

Bányászat, ipar

5,4

19,3

15,9

6,9

47,4

Építőipar

1,0

3,6

3,4

0,0

8,1

Kereskedelem, járműjavítás

7,0

13,3

2,9

1,5

24,7

Vendéglátás és szálláshely-szolgáltatás

0,3

0,6

1,0

0,4

2,3

Szállítás, raktározás, posta, távközlés

1,9

2,1

1,0

2,2

7,2

Pénzügyi tev., ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás

1,7

2,4

1,1

2,2

7,3

Oktatás, egészségügy és egyéb szolgáltatások

0,1

0,5

0,1

0,0

0,7

Összesen

17,8

43,0

26,0

13,2

100,0

Forrás: GKI

Az 50-249 fős cégek nemcsak átlagos költésük alapján, de annak abszolút mértéke szerint is a legtöbbet (az összes 43 százalékát) áldozzák CSR-céljaik megvalósítására.

A CSR-költés több mint háromnegyedét egyértelműen a belső célokra, azon belül is döntő mértékben az alkalmazottak számára biztosított juttatásokra fordítják a cégek. Az alkalmazottak képzése a jóléti juttatások arányától messze lemaradva a második a sorban, majd ezt követi az oktatási intézmények támogatása (külső cél), a tehetséggondozás és az alkalmazottak egészségi állapotáról való gondoskodás. A költés mértékét sok esetben az adóalap-csökkentés lehetősége határozza meg.

A vállalkozások a teljes CSR-költésből 2007-ben mintegy 67 milliárd forintot költöttek külső célokra, azaz adományozásra; szociális, oktatási, kulturális, környezetvédelmi, egészségügyi és sport célokra. Ezzel szemben belső célokra a vállalkozások ennek körülbelül 3,8-szorosát, mintegy 253 milliárd forintot fordítottak. Mindezek alapján a vállalkozások nettó árbevételük átlagosan körülbelül 0,5 százalékát fordítják külső, és mintegy 2 százalékát belső CSR-célokra.

A kutatásról

A kutatás részeként 1500, a magyar vállalati szektort méret és ágazat szerint reprezentáló, legalább 20 főt foglalkoztató vállalat körében készített kérdőíves felmérést a GKI Gazdaságkutató Zrt., mely az alábbi kérdésekkel foglalkozott:

- ismerik, illetve elismerik-e Magyarországon a CSR-t?

- az egyes vállalatok mit tekintenek társadalmi felelősségvállalásnak?

- mi motiválja a hazai vállalatokat, hogy társadalmi felelősséget vállaljanak?

- mennyire épül be a gyakorlati működésbe a felelős vállalati magatartás?

- milyen módon befolyásolja a kiadásokat a CSR?

- szükséges-e a társadalmi felelősségvállalás kommunikációja?

hirdetés

CR INTERAKTÍV

HÍRARCHÍVUM

hirdetés